بهداشت پوست
نوشته شده توسط : فاطمه

بهداشت پوست

بهداشت پوست موضوع بسیار مهمی می باشد چرا که پوست یکی از مهمترین قسمت های بدن است و هر فردی باید از روش های مراقبت های پوستی و بهداشت پوست آگاه باشد تا بتواند زیبایی پوست خود را تامین کند.

بهداشت پوست

بنابراین هر فردی باید بهداشت پوست را رعایت کند. زیرا پوست، در زیبایی یک فرد خیلی تاثیر دارد.برای بهداشت پوست، ابتدا باید نوع پوست خود را تشخیص دهیم . نوع پوست هر فرد به میزان تولید چربی بستگی دارد. عواملی مانند  ژن، رژیم، عوامل استرس زا، دارو  و حتی رعایت  بهداشت پوست روی تولید چربی پوست  اثر می گذارد.

تشخیص نوع پوست

برای نگهداری و بهداشت پوست باید نوع پوست خود را تشخیص دهید.برای تشخیص نوع پوست از خودتان  یک تست پوست بگیرید. برای اینکار ابتدا صورت خود را بشوید سپس به آرامی  آن را خشک کنید و مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک را برداشته و روی نقاط مختلف صورت  خود فشار دهید.

اگر  نوع پوست شما «چرب» باشد کاغذ  به آن نقطه خواهد چسبید و  چربی  آن قسمت را پاک می‌کند. اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی روی کاغذ مشاهده نشود، پوست شما  احتمالا خشک  است. اگر کاغذ تنها برروی پیشانی، بینی و چانه چسبید ،پس پوست نرمال است .تقریبا حدود ۷۰% خانم‌ ها دارای پوست نرمال هستند.

بهداشت پوست شامل چه مواردی است؟

بهداشت پوست و رعایت اصول بهداشتی و نگهداری پوست، دارای اهمیت خاصی است.رعایت اصول بهداشت پوست، شامل استحمام روزانه،رعایت رژیم غذایی صحیح و  رژیم غذایی مناسب  هر سن ، پوشیدن لباسهائی با الیاف طبیعی ، انجام ورزش روزانه  در هوای پاک و دوری از آلودگی های شهر می باشد.حتی  اجتناب از پوشیدن کفش های تنگ و نوک باریک هم از موارد بهداشت پوست می باشد.

 انواع پوست

برای  رعایت بهداشت پوست ابتدا باید نوع  پوست خود و همچنین بیماری های پوست خود رابشناسید . در کل چهار نوع  پوست وجود دارد که عبارتند از :

  • معمولی
  • خشک
  • چرب
  • نرمال

پوست معمولی

در پوست معمولی  هیچ اثری از آکنه  جوشهای سر سیاه یا سر سفید ، چروک های ریز در دور لب ، دور چشم ، روی  پیشانی دیده نمی شود .شما  احساس خشکی و کشیدگی در پوست خود  را ندارید .در اینصورت شما باید آنچه را که برای حفظ بهداشت پوست معمولی لازم است انجام دهید.

پوست خشک 

در پوست خشک ،شما چروک های ریزی دور لب ، دور چشم و روی پیشانی دارید و پوسته پوسته شدن از علائم پوست خشک است .فرد بعد از شستشوی صورت و دست احساس خشکی و کشیدگی در پوست خود می  کند .بنابراین فرد باید از بهداشت پوست خشک آگاه باشد تا پوستش دچار آسیب نشود.

پوست چرب

در پوست چرب شما، معمولا  آکنه و جوشهای سر سیاه یا سر سفید وجود دارد، براق بودن پوست از نشانه های پوست چرب می باشد و بهداشت پوست مربوط به خود را می طلبد.

 پوست نرمال

در این نوع پوست، ناحیه پشت لب،بینی و وسط پیشانی معمولا پوست چرب بوده و در نواحی دیگر پوست  خشک یا معمولی است .حتی رعایت بهداشت پوست نرمال هم ضروری است.

پوست حساس

این نوع پوست حساس و نازک بوده و منافذ کوچکی دارد. این نوع پوست قرمز شده و پارگی مویرگ ها نیز مشاهده می شود واغلب دچار آلرژی و خارش می شود.و به دلیل حساسیت بالا در این نوع پوست ،باید بهداشت پوست را کامل رعایت کرد.

اگر پوست مشکل و بیماری دارد ابتدا باید بهداشت پوست را رعایت کرد و سپس آن را  مورد درمان قرار داد سپس برای بهبود ظاهری پوست اقدام کرد. بیماری های شایع  مانند آکنه یا همان جوش ،جوش  سر سیاه یا سر سفید ، پوسته پوسته شدن ، قارچ و از بیماری های هستند که باید درمان شوند.برای رعایت بهداشت پوست باید محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب با نوع پوست شما انتخاب شود .

حفظ بهداشت پوست آسیب دیده

در این نوع پوست بواسطه پیری یا نور خورشید، پوست احساس کشش دارد و چروک ها قابل رویت بوده و پوست مخصوصا اطراف گونه و فک شل و افتاده می باشد. بافت پوست حالت چربی پیدا می کند و مویرگها پاره می شوند و بهداشت پوست برای آن ضروری می باشد.
حال با شناخت نوع پوست خود و بهداشت پوست، می توانید مراقبت های پوستی  را انجام دهید.

 

 

بهداشت پوست به صورت روزانه

بهداشت پوست به صورت روزانه که هر فرد باید رعایت کند عبارتند از : پاک کننده  پوست ، کرم مرطوب کننده ، کرم ضد آفتاب ، کرم لایه بردار ، کرم دور چشم .

 کرم پاک کننده  پوست

از اصول مهم بهداشت پوست این است که شما باید هر صبح و شب قبل از خواب صورت  خود را شسته و آلودگی ها روی پوست را پاک کنید .پاک کننده بایستی حتما  مناسب صورت و نوع پوست شما باشد. پاک کننده  پوست می تواند شیر پاک کن ، ژل مخصوص شستشوی صورت ،صابون ،پد و… باشد .

کرم مرطوب کننده پوست

هر روز پس از شستشوی صورت، با کمک  مرطوب کننده مناسب رطوبت کافی  را به پوست خود برسانید. این کرم ها را حتما  متناسب با نوع پوست خود انتخاب اکنید.حفظ رطوبت برای بهداشت پوست ضروری می باشد.

 ضد آفتاب متناسب با پوست      

شما باید کرم ضد آفتاب  را ۲۰ دقیقه قبل از اینکه  در معرض آفتاب قرار بگیرد استفاده کنید.  اما اگر شما مدام در تماس با آفتاب  هستید حتما باید هر ۳ ساعت یکبار آن را  تمدید کنید.البته با توجه به پوست خود  کرم ضد آفتاب  مخصوص  خود را انتخاب کنید.برای حفظ  بهداشت پوست ،باید SPF  ضدآفتاب  استاندارد باشد.

کرم لایه بردار صورت

برای حفظ بهداشت پوست،لایه های مرده پوست صورت  شما باید از بین برود تا پوست تنفس بهتر و ظاهری سالمتر داشته باشد . کرم لایه بردار، از بازشدن منافذ ،ایجاد چروک و افتادگی و خشکی پوست جلوگیری می کند . این کرم را شب ها به جای مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت بکار برد . این کرم ها  حاوی اسید های میوه بوده است . جهت بهداشت پوست ،باید لایه بردارها را باید از غلظت کم شروع کنید و به تدریج بر غلظت آن بیافزاید.

کرم دور چشم

با افزایش سن مشکلات در اطراف چشم ایجاد می شود. چروک دور چشم ، پف وتیرگی  دور چشم .  برای نگهداری و بهداشت پوست ،از کرم های دور چشم استفاده کنید چون با باز کردن عروق دور چشم ،جریان خون را در آن ناحیه افزایش داده و باعث  می شود مشکلات دور چشم کاهش یابد.برای رعایت بهداشت پوست،مصرف اینگونه کرم ها، عموما بعد از ۲۵ سالگی توصیه می شوند.

نکاتی در مورد بهداشت پوست

-از خستگی زیاد، کم خوابی، استرس و عصبانیت دوری کنید.
از اخم کردن، انداختن چین و چروک و کشیدن پوست صورت خود خودداری کنید.
-هنگام حرف زدن و فکر کردن خندیدن به عضلات صورت فشار نیاوریم.
-آشامیدن مقدارکافی آب در طول روز باعث میشود پوست شما شفاف شود ،چون آب، سموم را از بدن دفع ‌‏می کند و باعث بهداشت پوست شما می شود.
-برای حفظ بهداشت پوست،از مواد غذایی سرشار از ویتامین، غذاهای کم چرب و تازه، میوه، سبزی و لبنیات استفاده کنید.
-افزایش و کاهش وزن، اثر نامطلوبی بر پوست شما خواهد گذاشت .بنابراین مراقب وزن خود باشیم.
-از لوازم آرایشی بدلیل اختلال در فعالیتهای طبیعی پوست و برهم زدن بهداشت پوست،کمتر استفاده کنیم.

  

منبع: http://drsodaei.com/%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA/

 

دکتر سهیلا سودایی





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: